Nieuw: Maak je AdWords campagne effectiever met Google Customer Match

Google AdWords ondersteunt sinds vandaag het uploaden van eigen e-mailbestanden via Google Customer Match. Met Customer Match kun je een lijst met e-mailadressen uploaden, die je kunt matchen met ingelogde Google gebruikers.

Hierna kun je specifieke AdWords campagnes en reclames maken die aan deze ingelogde gebruikers worden getoond.

Lees nu hoe je je AdWords campagne effectiever kunt maken met Google Customer Match.

In 3 stappen Google Customer Match instellen

Vanaf vandaag is het dus mogelijk om in Google AdWords je e-mailbestanden te plaatsen en je bestaande klanten en/of nieuwsbriefleden toe te voegen aan een doelgroep. Vervolgens kunnen specifieke reclames in Google, GMail en YouTube getoond worden aan deze doelgroep.

Hieronder leg ik je in 3 stappen uit hoe je je eigen e-mailbestanden kunt plaatsen in Google AdWords.

1. SHA256 Encryptie

Om de privacy van je klantenbestanden te garanderen moet je de e-mailadressen coderen met het SHA256 algorithme.

Open Office Calc

Om een e-mailadres te coderen met het SHA256 algoritme in Open Office Calc kun je een Cryptografische extensie downloaden en installeren.
Vervolgens kun je de functie TEXTHASH gebruiken in Open Office Calc:

=TEXTHASH(A2;”SHA-256″)

Waarbij A2 de cel is die het e-mailadres bevat.

Google Docs Sheets

Om een e-mailadres te coderen met het SHA256 algoritme in Google Docs Sheets moet je een functie toevoegen.

  1. Open Google Docs Sheets
  2. Selecteer het menu Tools, Script editor
  3. Plak de functie hieronder in de Script editor en klik op Opslaan
  4. Vul nu de functie in de cel in SHA256(A2), waar A2 de cel is met het e-mailadres
 function SHA256(input) {
  var rawHash = Utilities.computeDigest(Utilities.DigestAlgorithm.SHA_256, input);
  var txtHash = '';
    for (j = 0; j <rawHash.length; j++) {
   var hashVal = rawHash[j];
    if (hashVal < 0)
      hashVal += 256; 
    if (hashVal.toString(16).length == 1)
      txtHash += "0";
    txtHash += hashVal.toString(16);
  }
    return txtHash;
  } 

2. Exporteren

Sla het bestand op als een CSV bestand (comma seperated values .csv).

Open Office Calc

File, Save As, CSV

Google Docs Sheets

File, Download as, Comma-separated values (.csv, current sheet)

3. E-mailadressen uploaden naar Google AdWords

Open Google AdWords en ga naar “Campagnes”

  • Klik linksonder op “Gedeelde bibliotheek”
  • Klik op “Doelgroepen” en vervolgens op “Lijst voor remarketing”, “E-mails van klanten”
  • Je komt nu in het scherm “Nieuwe lijst voor remarketing”
    • Geef je lijst een naam en selecteer het .CSV-bestand
    • Geef een URL op van waar jouw gebruikers zich kunnen afmelden voor het bestand (in mijn geval een link naar mijn MailChimp afmeld-formulier)
    • Accepteer de voorwaarden door een vinkje te zetten voor het veld “Deze gegevens zijn verzameld en worden gedeeld met Google in overeenstemming met het beleid van Google.”
    • Geef een lidmaatschapsduur op. De lidmaatschapsduur geeft het aantal dagen aan dat de cookie van een gebruiker op jouw remarketinglijst blijft staan. Kies een duur die gerelateerd is aan de periode waarvan jij denkt dat de advertentie relevant blijft voor de gebruiker. In mijn geval een half jaar (180 dagen).
    • Klik op “Lijst uploaden en opslaan”
  • Vervolgens krijg je een melding dat je bestand met e-mailadressen succesvol geplaatst is in Google AdWords.

Het kan enige tijd duren voor Google AdWords je bestand beschikbaar stelt. Vanaf dat moment kun je deze nieuwe doelgroep gebruiken binnen je AdWords campagnes.

Sharing is caring

Ik heb je in net uitgelegd hoe je je AdWords campagne effectiever kunt maken met Google Customer Match. Heb je wat aan dit artikel, like & deel dit dan alsjeblieft met je netwerk.

Meer handige tips voor jouw website

Connect met mij op Social Media voor meer handige tips voor jouw website.